2015. március 1., vasárnap

San Francisco, California 3. - Alcatraz

Még egy San Francisco-s bejegyzéssel tartozom, úgyhogy ezt most visszamenőleg pótolom. Ugyanis nem lehet teljes a kép a városról anélkül, hogy megemlítsük a leghíresebb turista-nevezetességét, a világ egy legismertebb börtönét: az Alcatraz-t.

Számos filmből - mint például a Szökés Alcatrazból, vagy A szikla - ismerhetjük. Szerintem nem sok ember van, aki nem hallott még erről a börtönszigetről, azonban nem mindenki tudja róla, hogy San Francisco-ban van.
Hírnevét többek között annak köszönheti, hogy dokumentáltan senki nem volt képes megszökni innen, korának legbiztonságosabb börtöne volt. Egyetlen olyan eset volt, amikor egy szökési kísérlet során három rab sikeresen bejutott a tengerbe a '60-as évek elején, ám valószínűleg a kemény hullámoknak estek áldozatul. Holttestüket sosem találták meg, ebből indultak ki az összeesküvés-elméletek, fantázia-történetek és hollywood-i filmek, hogy mi van, ha túlélték, és esetleg mégis volt egy sikeres szökés a világ legbiztonságosabbjaként ismert börtönből.
Ezenkívül egy komolyabb börtönlázadás volt, ami emberéleteket is követelt, ám könyörtelenül leverték.

Őrtorony a dokkok előtt.


A főépület.


Ez csak tetszett, úgyhogy le kellett fotóznom :D


Ruhatár.


Cellasorok - olyan élethű, hogy még a biztonsági őr is ott van a sor végén.


Nicsak, ki van a híres itt raboskodó bűnözők között (baloldalon). A legviccesebb, hogy miért lett elítélve: adócsalásért. Gondolom mást nem tudtak rábizonyítani.


Egy átlagos cella.


A cella, amiből a majdnem sikeres szökési kísérlet indult. Bizony azon a lukon három ember mászott ki. Hogy hogyan, nem tudom, mert biztos beszorulnék már az elején.


A stílusosan Times Square-re keresztelt folyosó-kereszteződés. Az egyetlen óra a börtön cellás részén. Mögötte a bejárat az ebédlőbe.
Érdekesség, hogy az ebédlőt tartották a legveszélyesebb helynek az egész börtönben. Itt mindig sokszorozott őrség volt, és teljes csendet rendeltek el. Hogy miért? Logikus: egyszerre kétszáz rab tartózkodik egy helyiségben, és kés-villa van a kézügyükben... Nem csoda, hogy a börtönös filmekben is a verekedések, lázadások mindig az ebédlőben vannak.


Őrszoba. Tisztára mint a filmekben.


Magánzárkák. Be is lehetett menni, de ezek még a fenti cellákhoz képest is kicsik és depressziósak. Brr...


A "játszóudvar". A jó magaviseletű rabok itt, szabadtéren tölthettek naponta egy kis időt. Azért a kilátásuk nem volt rossz.


Azt mondják, hogy a börtönlét azért (is) volt különösen kínzó itt, mert a rabok nap mint nap szembesülhettek a szabadság képével. San Francisco csupán pár km-re van, és minden nap emlékeztette őket arra, hogy a szabad és gyönyörű élet csupán karnyújtásnyira van... és mégsem érhetik el.


A másik oldalon a Goldengate-híd is látszik.


Fordított szemszög: Alcatraz szigete San Francisco-ból nézve.


Csupán ennyi volt a rövid visszatérés SF-hez. :) Nem vagyok ám börtön-rajongó, nem sokszor voltam életemben börtön-látogatáson (és a jövőben sem akarok :D), de ez laikusként is nagyon érdekes volt számomra, úgyhogy gondoltam megosztom.

6 megjegyzés:

  1. És milyen jól tetted, hogy megosztottad! Én biztosan nem jutok el oda élőben, így nekem nagyon tetszett ez a bejegyzésed is. Mondtam már, hogy szeretek veled "utazni"? :):)

    VálaszTörlés
  2. Nagyon jó poszt! Érdekes képek. Az autó nekem is tetszik, már csak a whiskey-s ládák hiányoznak róla, meg a Thompson-géppisztolyos, fekete kalapos, ballonkabátos "sofőrök". :D

    Érdekességképpen: Amikor az Alcatraz fénykorát élte, az adócsalás az USA-ban morálisan súlyosabb bűntettnek számított, mint az emberölés. Talán még ma is.

    VálaszTörlés
  3. L: köszönöm :) mindig motivál a kommented, hogy írjak még többet :)

    Daru: Ebbe nem is gondoltam bele. Viszont érthető: az állam szemében az államtól lopni nagyobb bűn, mint mástól. :)

    Egyébként nagyon a Remény rabjai c. film, meg a Halálsoron c. film járt még a fejemben, amikor ott jártam.

    VálaszTörlés
  4. Az egyik kedvenc filmem, a Halálsoron...bár nem épp az a szirupos lányregény, de nagyszerű alakítások vannak benne. Motivállak én ha ez kell! :):):)
    Tényleg élvezet olvasni az írásaid, a szemszögedből megismerni különböző világrészeket, én nagyon szeretem :)

    VálaszTörlés
  5. Hm.. a Remény rabjai nekem is kedvencem.. én tuti bemásztam volna a depis ketrecbe is.. :) Viszont mondtam volna, hogy álljon vki az ajtó elé, nehogy bezáródjon :D Mert Annyira azért nem vagyok bátor :)

    VálaszTörlés
  6. Talán nem véletlen, hogy mindkettő film Stephen King könyv-adaptáció. :) A Remény rabjai az imdb-n minden idők legjobb filmje, de a Halálsoron is benne van a top 50-ben. Úgyhogy egyből ajánlom is mindenkinek mindkettőt, ha esetleg valaki még nem látta volna valamelyiket. King nem csak horror-t tud írni. :)

    A depis magánzárkába is bementem természetesen, csak nem bírtam tovább 1 percnél nyitott ajtó mellett sem. :)

    VálaszTörlés